Podstawowe wyposażenie pontonu – co powinno się w nim znaleźć?

Poruszanie się pontonem wiążę się z koniecznością pamiętania o kilku istotnych kwestiach. Jedna z nich dotyczy wyposażenia. Nie można wypłynąć bez odpowiedniego przygotowania. Na pokładzie łodzi muszą znajdować się konkretne elementy. Obowiązkowe wyposażenie łodzi narzucają przepisy, do których należy się dostosować. W przeciwnym razie grożą nam sankcje w postaci nagany lub grzywny. Karą za brak wyposażenia łodzi może być mandat w wysokości do pięciuset złotych. Na straży przestrzegania prawa stoi Policja Wodna.

Obowiązkowe wyposażenie pontonu – o czym należy pamiętać?

Kluczową kwestią odnośnie wyposażenia pontonu jest kamizelka ratunkowa, od której może zależeć nawet nasze życie. Wszystkie osoby obecne na pokładzie muszą oczywiście posiadać swoją własną kamizelkę. W przypadku pływania pontonem po zmierzchu wymagane jest noszenie modelu dobrze oświetlonego – światłem bateryjnym, które nie zgaśnie nawet pod wodą. Silnik do pontonu może mieć różną moc – od 10 do 50 kW lub od 50 do 100 kW. Ma to duże znaczenie, gdyż od tego zależeć będzie w dużym stopniu obowiązkowe wyposażenie tego sprzętu wodnego. Najmniejsze wymagania stawiane są małym jednostkom bez napędu mechanicznego, z kadłubem o długości do 3,5 metra. W ich przypadku trzeba zadbać o kamizelki ratunkowe. Przy większych łodziach, czyli takich powyżej 3 ½ metra, z silnikiem co najmniej 10 kW, niezbędne okazują się być odbijacze, bosak, apteczka pierwszej pomocy, gaśnice, koło ratunkowe. Nieco inaczej wygląda to już przy bardziej zaawansowanych modelach, czyli takich z silnikiem o mocy ponad 10 kW. Koniecznością staje się w ich przypadku posiadanie na pokładzie patentu sternika motorowodnego, dokumentów rejestracyjnych. Odbijacze pełnią funkcję ochronną dla burt i nadbrzeża. Ich liczba powinna być dopasowana do rozmiaru pontonu. Przy łodziach o kadłubie dłuższym niż 3,5 metra wymaganym elementem wyposażenia jest bosak, służący przede wszystkim do odpychania i przyciągania łodzi.

Pomimo tego, że na małych jednostkach apteczka pierwszej pomocy nie jest czymś obowiązkowym, powinna tak naprawdę być zawsze obecna. Nigdy przecież nie wiemy, co się wydarzy, a o wypadek nie trudno. Jedna gaśnica okazuje się być niewystarczająca w przypadku łodzi o długości kadłuba ponad 10 metrów i silniku o mocy powyżej 10 kW. Im napęd jest większy, tym więcej gaśnic musi znaleźć się na pokładzie pontonu. Koło ratunkowe wymagane jest przy łodziach ponad czterometrowych. Powinno ono mieć średnicę trzydziestu metrów, nietonącą linkę. Liczbę kół dobiera się w zależności od wielkości sprzętu wodnego i mocy jego silnika. Przy pływaniu nocnym wymagane jest co najmniej jedno koło wyposażone w pławkę świetlną, zasilaną bateryjnie.

To również jest istotne

W przypadku każdego pontonu bardzo ważną kwestią jest jego odpowiednie oznaczenie. Widoczne powinny być nazwa jednostki lub przynajmniej jej jakiś znak rozpoznawczy. Kolejną kwestią będzie nazwa portu macierzystego sprzętu wodnego. Przy dużych statkach z kolei, czyli takich o długości kadłuba powyżej dwunastu metrów czy silnikiem o mocy ponad 10 kW, wymagany jest numer rejestracyjny. Wszystkie te oznaczenia muszą być dobrze widoczne, czytelne i trwałe.

Zobacz więcej: https://solarmarine.pl/blog/rodzaje-pontonow-jaki-ponton-wybrac/

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *