Podstawowe wyposażenie pontonu – co powinno się w nim znaleźć?

Poruszanie się po wodzie pontonem wiążę się z koniecznością pamiętania o kilku istotnych kwestiach. Jedna z nich dotyczy wyposażenia. Nie można wypłynąć bez odpowiedniego przygotowania. Na pokładzie łodzi muszą znajdować się konkretne elementy, narzucone przez przepisy, do których należy się dostosować. W przeciwnym razie grożą nam sankcje w postaci nagany lub grzywny. Karą za brak obowiązkowego wyposażenia pontonu może być mandat w wysokości do pięciuset złotych. Na straży przestrzegania prawa stoi Policja Wodna.

Pływanie pontonem a prawo

Pływanie pontonem a prawo w Polsce jest precyzyjne i dokładnie reguluje przeróżne kwestie związane z poruszaniem się po wodzie takim pojazdem. Rejestracji w odpowiednim urzędzie wymagają wyłącznie jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb o długości powyżej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy, która przekracza 15 kW. Zarejestrować należy także jednostki pływające, których przeznaczeniem jest połów rybacki. Oznacza to, że większość pontonów, stosowanych do rekreacji czy wędkowania, nie wymaga dopełnienia takich formalności. Najczęściej ich długość nie przekracza 4 metrów (obecnie najdłuższy ponton z naszej oferty mierzy 330 cm), także w zakresie mocy silnika pontony mieszczą się w ustalonych przez prawo normach. 

Obowiązkowe wyposażenie pontonu – o czym należy pamiętać?

Kluczową kwestią odnośnie obowiązkowego wyposażenia pontonu jest kamizelka ratunkowa, od której może zależeć nawet nasze życie. Wszystkie osoby obecne na pokładzie muszą oczywiście posiadać swoją własną kamizelkę. W przypadku pływania pontonem po zmierzchu wymagane jest noszenie modelu dobrze oświetlonego – światłem bateryjnym, które nie zgaśnie nawet pod wodą. Silnik do pontonu może mieć różną moc – od 10 do 50 kW lub od 50 do 100 kW. Ma to duże znaczenie, gdyż od tego zależeć będzie w dużym stopniu obowiązkowe wyposażenie tego sprzętu wodnego. Najmniejsze wymagania stawiane są małym jednostkom bez napędu mechanicznego, z kadłubem o długości do 3,5 metra. W ich przypadku trzeba zadbać o kamizelki ratunkowe.

Przy większych łodziach, czyli takich powyżej 3 ½ metra, z silnikiem co najmniej 10 kW, niezbędne okazują się być odbijacze, bosak, apteczka pierwszej pomocy, gaśnice, koło ratunkowe. Nieco inaczej wygląda to już przy bardziej zaawansowanych modelach, czyli takich z silnikiem o mocy ponad 10 kW. Koniecznością staje się w ich przypadku posiadanie na pokładzie patentu sternika motorowodnego, dokumentów rejestracyjnych. Odbijacze pełnią funkcję ochronną dla burt i nadbrzeża. Ich liczba powinna być dopasowana do rozmiaru pontonu. Przy łodziach o kadłubie dłuższym niż 3,5 metra wymaganym elementem wyposażenia jest bosak, służący przede wszystkim do odpychania i przyciągania łodzi.

Pomimo tego, że na małych jednostkach apteczka pierwszej pomocy nie jest czymś obowiązkowym, powinna tak naprawdę być zawsze obecna. Nigdy przecież nie wiemy, co się wydarzy, a o wypadek nietrudno. Jedna gaśnica okazuje się być niewystarczająca w przypadku łodzi o długości kadłuba ponad 10 metrów i silniku o mocy powyżej 10 kW. Im napęd jest większy, tym więcej gaśnic musi znaleźć się na pokładzie pontonu. Koło ratunkowe wymagane jest przy łodziach ponad czterometrowych – powinno mieć 30-metrową, nietonącą linką o średnicy 8-11 mm. Liczbę kół dobiera się w zależności od wielkości sprzętu wodnego i mocy jego silnika. Przy pływaniu nocnym wymagane jest co najmniej jedno koło wyposażone w pławkę świetlną, zasilaną bateryjnie.

Wyposażenie pontonu – o czym jeszcze należy pamiętać?

Jest jeszcze kilka istotnych kwestii odnośnie wyposażenia pontonu, o których warto wspomnieć. W przypadku każdej tego typu łodzi bardzo ważną kwestią jest jego odpowiednie oznaczenie. Widoczne powinny być nazwa jednostki lub przynajmniej jej jakiś znak rozpoznawczy. Kolejną kwestią będzie nazwa portu macierzystego sprzętu wodnego. Przy dużych statkach z kolei, czyli takich o długości kadłuba powyżej dwunastu metrów czy silnikiem o mocy ponad 10 kW, wymagany jest numer rejestracyjny. Wszystkie te oznaczenia muszą być dobrze widoczne, czytelne i trwałe.

O tym, jaki ponton wybrać, warto przeczytać w poprzednim wpisie na naszym blogu.

Czy ponton trzeba rejestrować?

Poza kwestiami, jak w co wyposażyć ten pływający pojazd, innym istotnym aspektem jest pływanie pontonem i przepisy prawa, aktualnie w tym zakresie obowiązujące. Czy ponton trzeba rejestrować? W 2020 roku weszła w życie nowelizacja przepisów w zakresie rejestracji sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb. Od 1 sierpnia ubiegłego roku zniesiono obowiązek rejestrowania niewielkich łodzi wędkarskich, kajaków i pontonów, używanych do amatorskiego połowu ryb.

Jak zarejestrować ponton?

Każda osoba, która posiada lub planuje zakupić jednostkę pływającą wymagającą zarejestrowania, powinna wiedzieć, jak zarejestrować ponton czy jacht. Wygodnym i bezpiecznym sposobem, bez wychodzenia z domu, jest wizyta w serwisie REJA 24, dostępnym pod tym adresem http://interesant.reja24.gov.pl – strona ta jest przeznaczona do rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów. 

Jak zarejestrować ponton? Podsumowanie

Sposób, jak zarejestrować ponton, jest niezwykle prosty i opisaliśmy go w akapicie powyżej. Istotne, by posiadać wiedzę, jakie pływające pojazdy w ogóle należy rejestrować, bo nie w przypadku każdego jest to obowiązkiem posiadacza.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.